訊息公告

【論文研討Seminar】網工所_1070516,Topic: 金融科技和AI/區塊鍊的應用

交通大學 網工所論文研討演講

交通大學2018/05/16_15:30 - 17:30

演講主題:金融科技和AI/區塊鍊的應用

 

 

講者: 王可言博士

臺灣金融科技股份有限公司 創辦人與董事長

台灣金融科技協會 理事長

前資策會 副執行長兼雲端所所長

前IBM 傑出工程師,IBM 技術研究院 院士

前IBM全球服務,事業轉型 研發創新長

國立清華大學 理學院 傑出校友

美國普渡大學 電腦系 傑出校友

中華民國科技管理學會 院士

 

演講大綱

金融科技和AI在過去的十年都有很大的進展。金融科技自2008年金融海嘯後,由第三方電子支付到點對點貸款,透過網路與智慧手機的普及,開始蓬勃發展。尤其是2014-2017年創投及金融機構大量投資新創公司,近三年來,幾乎全面的顛覆金融服務模式,為早該發生的金融轉型催生。人工智慧(AI)1985年專家系統與神經網絡的落地應用,1997IBM Deep Blue打敗人類最強的西洋棋冠軍 Garry Kasparov,2011IBM Watson打敗 智力競賽節目Jeopardy人類冠軍,到2017Google AlphaGo 打敗人類圍棋冠軍 Ke Jie,更把AI推進了時髦詞的高峰。區塊鏈技術更是被認為是最具顛覆性的技術之一,由於其分散的,“不可改變的”,不可逆轉的,開放的,匿名的特性,以及在缺乏信任的環境中達成共識決定的能力,可以從根本上顛覆許多行業,更是掀起了加密貨幣的熱潮‧讓大家對AI與區塊鏈的應用機會充滿無窮幻想。

在這演講裡,王可言博士會先討論金融科技、AI、區䥗鏈與加密貨幣的發展趨勢,他會就可能的創新應用,金融業轉型的危機與轉機,策略性落實金融轉型效益的做法等,做一簡短的介紹。他也會討論台灣發展金融科技與AI/區塊鏈應用的機會與挑戰、形成生態圈的需要,以及討論改善台灣目前法規與創新環境困境的建議。

 

 

 

Speaker Bio(演講者資料)

王可言博士是臺灣金融科技股份有限公司的創辦人/董事長,曾擔任資策會副執行長、IBM全球顧問服務合夥人、全球服務事業轉型研發創新長、獲頒傑出IBM工程師與技術研究院院士等、中華民國科技管理協會院士、美國普渡大學電腦及清華大學理學院傑出校友等榮譽。王可言投入科技產業多年,擁有豐富的IT顧問與商業策略管理經驗。從1991年至2011年,王可言在美國IBM研究中心與IBM全球服務皆有卓越貢獻。2000成為IBM全球服務美國第一位亞裔IBM傑出工程師。從尖端技術研發到推動企業內部轉型、IT策略、企業架構、創新與知識管理等,到管理外部事業與IT融合與事業轉型服務業務、解決方案開發等,擔任許多重要的管理與領導角色。王可言在2011年滿懷熱忱返台,為協助台灣產業的轉型升級,貢獻所長。20112015年於資策會任職期間,他推動內部改革、策略規劃、前瞻技術研發與產業合作,並帶領智慧系統服務、雲端系統軟體與大數據分析等大型研發計畫。目前轉身投入新創事業,致力於建立一個由台灣出發、國際級的金融科技生態圈,讓台灣與國際發展接軌,創造台灣金融科技產業的新機會。2017年鼓吹成立台灣金融科技協會,被選為第一任理事長。

Dr. Ko-Yang Wang, Founder & Chairman of Fusion$360, is an entrepreneur focusing on helping Taiwan develop its 1st API-based FinTech Ecosystem for inclusive financial services. He has extensive experience in IT consulting and strategic business management. Dr. Wang was an Executive Vice President and CTO at the Institute for Information Industry between 2011-2015. During his tenure, he led the Cloud System Software Research Institute and was responsible for the organization's strategy, R&D, industry partnership, and business development. He is influential in Taiwan’s FinTech transformation. He was elected as the founding Chairman of Taiwan FinTech Association.

 

Prior to 2011, Wang held various managerial roles at IBM, including Partner & Practice Leader for Business Performance Management (BPM) Practice in IBM Global Business Services, and Principal for Knowledge Management (KM) at IBM Consulting Group. He led >20 corporate-wide strategy initiatives including Enterprise of the Future, Future Service Business and Service Oriented Technologies, etc. He was also responsible for developing BPM, SOA for Enterprise Applications (ERP, CRM, SCM, CRM, etc.), Enterprise Integration, Enterprise Architecture and Technology, Knowledge Management, Asset Reuse, Object Oriented, Text Mining, High Performance Computer, Programming Environments, etc. solutions. He was an IBM Distinguished Engineer and an IBM Academy of Technology Member. He has co-authored >10 patents and > 50 publications in Compilers, Distributed Computation, AI, Knowledge Management, BPM, Cloud Computing, Big Data, and FinTech. He mentored many professionals, 13 of his mentees became IBM distinguished Engineers.